Biblioteka Publiczna w Kaliszu

Kodowanie w bibliotece – roboty photon w akcji

W poniedziałek rano, dnia 27.05.2019 r., w czytelni internetowej Biblioteki Publicznej w Kaliszu Pomorskim, odbyły się pierwsze z zaplanowanej serii zajęć, w ramach projektu „Kodowanie w bibliotece”. Dzieci uczestniczące w spotkaniu były bardzo zadowolone z możliwości wzięcia udziału w tak nietypowej lekcji, której założeniem była nauka poprzez zabawę.

 

 

W spotkaniu wzięła udział klasa III B ze Szkoły Podstawowej w Kaliszu Pomorskim wraz z wychowawcą Oktawią Broś. Dzieci uczyły się podstaw kodowania i rozwinęły umiejętności cyfrowe w praktyce. Program przeprowadzonych zajęć opiera się na stymulowaniu rozwoju wiedzy i podstawowych umiejętności z zakresu programowania poprzez inspirowanie dzieci do twórczej pracy i nauki z wykorzystaniem robotów Photon.

 

Photon jest to polski robot edukacyjny, którego zadaniem jest wprowadzenie użytkowników w świat technologii, rozwijanie ich kreatywności i zdolności logicznego myślenia oraz nauczanie podstaw programowania. Photon to robot jeżdżący wyposażony w różnokolorowe, świecące diody, głośnik i szereg czujników, które można wykorzystać do badania otoczenia. Robota wyposażono także w mikrofon oraz wbudowane w napęd czujniki obrotu, które pozwalają dokładnie sterować jego ruchem.

 

Biblioteka Publiczna w Kaliszu Pomorskim, dzięki udziałowi w projekcie „Kodowanie w bibliotece” pozyskała nowy sprzęt elektroniczny i edukacyjny, m.in: trzy tablety Huawei oraz trzy roboty Photon w wersji edukacyjnej wraz z akcesoriami. Otrzymany sprzęt wykorzystany został przez pracowników czytelni internetowej do prowadzenia zajęć edukacyjnych z dziećmi i młodzieżą dotyczących podstaw kodowania i programowania.

 

Celem Projektu „Kodowanie w bibliotece” jest dostarczenie bibliotekom publicznym sprzętu służącego do nauki kodowania oraz wiedzy na temat podstaw kodowania i programowania w celu  organizacji zajęć o tej tematyce, a także promowanie wizerunku bibliotek publicznych jako instytucji zapewniających dostęp do twórczo realizowanej edukacji pozaformalnej uzupełniającej kompetencje zdobywane przez dzieci i młodzież w szkołach.

 

Projekt „Kodowanie w bibliotece” jest częścią Programu Rozwoju Bibliotek 2017-2018 realizowanego Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

 

 

Pozostałe wydarzenia

W dn. 11 grudnia 2024 r. miało miejsce spotkanie uczestników dyskusyjnego klubu książki poświęcone powieści pt. „Rzeźbiarz łez” autorstwa Erin Doom.    To powieść o trudnym dzieciństwie, rodzącej się miłości pomiędzy dwiema skrzywdzonymi przez los osobami: Nici i Rigera.  Poznali się w sierocińcu, ona była uosobieniem delikatnego motyla, on reprezentował ciemną stronę osobowości. Zbliżenie tych dwojga bohaterów nastąpiło dopiero wtedy, gdy razem wyjechali do domu adopcyjnego, realia sierocińca skutecznie uniemożliwiały znalezienie przyjaznej duszy.

Dnia 4 grudnia odbyło się ostatnie spotkanie nawiązujące do formuły escape room pt. „Tajemniczy zamek”. Pierwsza zabawa była zorganizowana  w ramach Nocy Bibliotek w dn. 16 października 2024 r. Po bardzo pozytywnym odbiorze i zainteresowaniu wśród młodzieży, postanowiliśmy zorganizować cykl spotkań tego typu. Spotkania odbywały się regularnie,  zawsze w środowe wieczory. Łącznie w pałacowym escape roomie wzięło udział 56 osób, w tym młodzież z kaliskiego liceum, młodzież z kaliskiej podstawówki oraz kadra nauczycielska z ZSP w Kaliszu Pomorskim. Bardzo pomocny  w zorganizowaniu tak licznej grupy osób do naszej zabawy, za co ogromnie dziękujemy, był Pan Maciej Gryczewski, wychowawca młodzieży z internatu naszego liceum.

Zachodniopomorskie Forum Kultury Kalisz
Pomorski
Ośrodek
Kultury


Biblioteka bierze udział w programie Orange dla bibliotek